Airbrush - Slavka

 



                                           MY  TUTORIALS
                   
( Moje postupy )


  V  tejto sekcii s názvom : My Tutorials, čiže : Moje postupy prác, nájdete kombinovanie airbrush techniky s inými doplnkovými výtvarnými technikami na zvýraznenie samotnej maľby a detailov ...

Oboznámite sa tu tiež s nafoteným materiálom a cennými radami pri mojej práci...taktiež s galériami k nakliknutiu pre pozorovanie vizuálnych postupov od začiatku do konca maľby jednotlivých motívov...

    Hoci sa snažím v tvorbe napredovať a nasávať všetky ostatné informácie z oblasti techniky airbrush, rovnako ako Vy priatelia airbrushisti a záujemci o túto výtvarnú techniku, sama sa ešte za profesionála nepovažujem... pretože... vždy existuje niečo,čo sa dá zdokonaliť, naučiť, pochopiť ,vylepšiť, či radikálne zmeniť...a to sa týka nielen samotnej techniky, ale aj štýlu celkovej tvorby.....rada tvorím detailne a fotorealisticky,preto väčšina motívov a postupov tu bude znázornená práve v tomto duchu....

ale samozrejme s airbrushom dokážete vyčariť aj iné zaujímavé umelecké diela ,napr.v štýle abstrakcie,či Pop Art, záleží len na Vás...



      Airbrush technika ako taká sa do rúk dostáva až po meciacoch, či rokoch praxe. Je variabilná a dá sa pri nej využiť nespočetné množstvo kreatívnych nápadov, maskovacích techník ,či prevedení detailov na rôzne spôsoby. Ja osobne využívam v tvorbe aj doplňujúcu techniku pastelu a ručnej maľby...
Nie azda preto,žeby tenké linky nešli vytvoriť samotným airbrushom a pištolkou určenou na detail, ale hlavne preto,že takto kombinovaná technika
pôsobí v samotnom obraze omnoho živšie a výraznejšie...To dáva niekedy pocit, akoby motív diela priamo vystupoval z obrazu...
      Rada sa učím nové postupy a viem, že zvučné mená airbrushu ako je napr.Luis Royo, či Hajime Sorayama dosahujú perfektnosť a dokonalosť svojej
tvorby práve kombinovaním viacerých výtvarných techník súčasne. Okrem štetca a pastelu je možné využiť aj perokresbu, a to buď priamo v náčrte, tzv.skice (angl.Sketch) ,alebo po aplikácii airbrushu priamo v práci na detailoch. Taktiež som videla používať grafické perá, rôzne fixy, kaligrafické štetce ( štetce na orientálne písmo), doplnkové maľby vejárovitými ,linkovacími a plochými štetcami, vyškrabávanie rydlami a v neposlednom rade tieňovanie gumovaním....
Všetko závisí taktiež od použitého podkladového materiálu. Inak sa správa papier, kartón, inak šepsované plátno, textil, koža,či ilustrácie priamo na kov.
      Moje skúsenosti s airbrushom počas obdobia štyroch rokov praxe v tejto technike, sú zamerané hlavne na tvorbu obrazov. Tomuto je prispôsobený aj môj ateliér. S lakovaním mám zatiaľ minimálne skúsenosti a preto obdivujem ľudí, ktorí sú v tomto zdatní . V tomto mám určite rezervy...a airbrush maľbe na kov sa zatiaľ nevenujem...
     Okrem airbrushu, moja tvorba je sústredená aj na kreslené portréty a všeobecne aj na inú kresbu...

 

Takže dosť slov na úvod a pristúpime radšej k samotnej ukážke ako taká  moja práca a postup obrazu vzniká...:

 

Novšie galérie vizuálnych postupov prác , fototutoriály k rýchlemu nakliknutiu nájdete tu :

 

Lamborghini

Ferrari

Drops  

Window a soul  

Light Child 

 

Ostatné staršie postupy sú ďalej k nakliknutiu priamo na bočnej lište stránky....

 

 

                                                                                 °°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

 

                                           Vybrané postupy, priamo s popisom práce :

          

      Postup pri práci na obraze pod mojím názvom 

        Beautiful podľa maliara,menom : Luis Royo

                                    z albumu:  

                         SUBVERSIVE BEAUTY :

 

                                                 Fotogaléria k obrazu : Link

                         

                                   

Step By Step - Postup (popis) :

 

Tento druh motívu je štýlovou verziou obrazu z kolekcie Artbook (album) -Subversive Beauty, autora - známeho španielskeho maliara,ilustrátora : Luis Royo.

Postup práce by som úvodom začala tradične - popisom skice (sketch)...

Skica je načrtnutá jemnými linkami ceruzkou a následne zvýraznená tmavohnedým pastelom zn.Faber Castell Grip. Mám rada túto značku pastelu, nakoľko je to druh akvarelový,no oproti iným značkám,ako je napr.Koh-I-Noor,nemá hrubú tuhu.Tuha je tej istej hrúbky ako ostatné štúdiové Art pastelky. Je ale mäkká,ľahko zastrúhateľná do špicu a držiaca tvar...Na skicu používam pastel v suchom stave s ostrým hrotom...Ide o klasickú kresbu. Naopak, pri posledných úpravách obrazu, okrem kresby využívam schopnosť tohoto druhu pastelu vytvoriť akverelový efekt...Hrot namáčam v kvapkách vody a dá sa povedať: kreslením aj maľujem súšasne :-)...Tuha sa aplikáciou vody rozpíja a nadobúda dojem tenkej linky ťahanej štetcom. Jediné,čo bolo pri tomto airbrush obraze ako doplnková výtvarná technika použité, je teda aplikácia suchej i mokrej (akvarelovej verzie) pastelu. Ale nepredbiehajme...

Po ukončení skice sa rozhodnem použiť farby značky Illu Color.

V mojom ateliéri stoja na poličke už značnú dobu...Niektoré sú kúpené zo začiatku mojej airbrush tvorby spred pár rokov. Niektoré zase podstatne neskôr...Sú však vo všeobecnosti redšie ako Schmincke Aero Color, no vždy som mala dojem, že mi viac upchávajú trysku...Závisí to od mnohých faktorov, dokonca aj od záručnej doby farby. Pištolku som musela počas práce v minulosti viackrát prečistiť a to zdržuje efektívne využitie času...Možno nebolo šťastie pri výbere tohoto druhu farieb a na dobierku to spravidla vybrať ani nejde,proste Vám to len pošlú. Takže dlhšiu dobu používané neboli,to prečisťovanie ma nakoniec odrádzalo...Na druhú stranu,v sadách Illu color máte špecifické odtiene,ktoré napr.nemá Schmincke alebo Createx značka farieb.Takže vždy niečo hovorí za a proti...večná dilema pri rozhodovaní aký druh farieb používať. Keďže mám však nakúpené filtre na filtráciu farieb, bežne dostupné v predajniach Farby-Laky, rozhodla som sa Illu Colorky prefiltrovať a následne premixovať ponorným mixérikom na farby. Výsledok bol uspokojivý a práca na obraze plynulá...  

Prvotným počiatkom maľby bol teda mix farieb vhodných na telový odtieň ľudskej kože...Vieme,že základom telovej farby je predovšetkým značné množstvo bielej s pridanými kvapkami červenej,žltej a hnedej...To všetko miešajte opatrne a radšej po kvapkách,aby ste nemali z toho červenú,či oranžovú...Menej je niekedy viac a primerané množstvo mix farby odskúšame na bočnom papieri. Inak vyzerá farebný odtieň v nádobke,inak pri samotnej maľbe...a následne dopĺňame tú či onú farbu na výsledný požadovaný odtieň. Ak to preženiete s červenou,či žltou,stačí doplniť bielu a máte síce farby viac, ale všetko je zachránené:-). Zvyšnú farbu uskladníte vo fľaštičke s priliehavým viečkom,aby nevyschla a môžete túto zmes využiť na viacero obrazov do budúcna...Mix závisí od požadovaného odtieňa.Niekto pridáva do tejto zmesi ešte kvapku modrej pre väčšiu hĺbku tónu farby...a všetko vlastne prispôsobíte motívu,na ktorom chcete pracovať. Podľa toho namiešame buď jasný odtieň viac do žlta, alebo ružova...alebo aj hĺbavý tmavší kde pridávame do jasnej zmesi ešte viac kvapiek tmavohnedej...Obyčajne sú potrebné oba odtiene,niekde aj tri pre tvorbu efektných tieňov...Úplne tmavé tiene sa potom robia už iba hnedou farbou...To sú základné rady pre mix farieb ľudskej kože....Kto má v tom prax, nie je to už problém a odtieň namieša rýchlo a pohodlne...V mojom prípade konkrétne na tomto obraze bol mix ladený viac do žlta a to podľa predlohy originálneho obrazu Luisa Roya...Maliar, ktorý má základy miešania farieb, zvyčajne hneď na prvý pohľad vie odhadnúť, aké farby bude potrebovať a hlavne aké množstvo na želaný odtieň...Nebolo tomu inak ani v prípade následnej farby tvoriacej aplikáciu hlavnej podmaľby celého obrazu...Hnedá farba sa javila v originálnom prevedení viac ladená do červena, a vytvárala tzv.gaštanový odtieň.

Rozhodla som sa namiešať farbu,ktorá oživí tmavú Sepiu Brown.Už dávnejšie pripravený odtieň bordovej farby ( mix : tmavá hnedá + magenta + červená ),som po kvapkáchh aplikovala do spomínanej Sepie hnedej.Vznikol následný živý tón farby. Začiatok maľby touto zmesou bol odskúšaný najprv na lebke ramena modelky obrazu. Oblé tvary ramien,očí a línie tela docieľujem použitím krivítka - školskej šablónky s oblúkmi z tvrdej umelej hmoty akú majú pravítka. Práca sa javila plynulá,kreatívna a zábavná:-) Akosi nie je v tomto prípade potrebná ani maska z kartónu, fólia, či pásky.Všetko robím od ruky,iba sa snažím striekať farbu opatrne,pri nižšom tlaku...Pištolka HP-BP 0,2mm je ergonomická,vzadu nastaviteľná na správny prívod vzduchu a farby.Nemám problém pracovať s ňou pod nižším tlakom pri tenkých líniách vlasov,či iných detailoch...Vyšší tlak používam pri aplikácii farby do pozadia,na väčšiu plochu a rýchlejšiu maľbu...Výhodou Iwaty je jej perfektná nastaviteľnosť,ľahkosť a ergonómia. Túto značku Iwaty vlastním štyri roky.Názorne tým predvádzam,že aj s 0,2mmm tryskou a ihlou sa dajú robiť v celku tenké linky.Treba len skúšať správne nastavenie tlaku kompresora a tiež doladiť aretáciu pištolky.Vyžaduje to prax aj cit ...Hocaký postup na to veľmi nepomôže,ak chýba jemnosť a správny odhad v nastavení ovládania pištolky.Je to veľmi individuálna, krehká záležitosť...V mnohom ohľade hrá hlavnú rolu správny výber kompresora, značky pištolky,ale aj jej tvar,či výber priemeru trysky na tú - ktorú prácu. Inak sa správa pištolka na detaily,inak s veľkým priemerom trysky na plochy.Inak jednočinná a inak dvojčinná.Inak tiež vybavená pištolka aretáciou a doplnkovými aretačnými pomocnými ventilmi...To všetko má veľký význam a značný rozdiel v ovládaní...Niekto sa to naučí za pár týždňov, inému to potrvá roky,no vo všeobecnosti je dôležé mať pevnú ruku, pretože akýkoľvek záchvev prstov mimo,je viditeľný v roztrasenej linke na paperi...Základom úspechu je teda odvážna rovná linka,pevná ruka a hlavne skúsenosti nadobudnuté praxou...Teória pomáha, no prax nenahradí, tá dá človeku najviac...Hodiny strávené nad vašimi motívmi majú svoj význam a do budúcna veľmi pomôžu...Airbrush je kreatívna technika, kde sa dá vždy odskúšať niečo nové a prísť na ďalšie triky a možnosti...Ale to myslím, vieme všetci, ktorí sa airbrushom zaoberáme. Skôr to opisujem pre začiatočníkov a pre ľudí, ktorí hľadajú radu ,či pomoc...Ale poďme v postupe obrazu ďalej...

Od lebky teda maľujem následne tvár modelky,vlasy,priesvitnú látku na tele,až po maľbu rukavice a mečov. Priesvitná látka musí budiť dojem skutočnej jemnosti a tak sa hrám s tieňmi a dosť opatrne narábam s páčkou pištolky.Naopak - kontrastne vypĺňam miesta hĺbkového tieňu väčšou dávkou farby a aj niekoľkokrát po sebe prechádzam tú istú plochu...Takisto pracujem s výraznými tenkými linkami...ibaže tentokrát pri nižšom tlaku a priechode farby. Všetko závisí od nastavovania nástrojov počas maľby. No a do značnej miery od citlivosti rúk...Keď po niekoľkých dňoch prerušovanej práce na obraze, dospejem k výsledku,vezmem celý kus do suchej teplej miestnosti presušiť.Potom aplikujem spomínaný pastel čiernej farby na ostré tenké linky,niekde dokonca použijem aj čierny fix s veľmi  tenkým hrotom...Treba s ním však pracovať jemne,nepridávať toho príliš, ale správne odhadnúť mieru tak,aby sme kresbou nenarušili celkový dojem airbrushu.Má slúžiť len ako doplnok a zvýrazniť čo je potrebné. Biely pastel namáčam do spomínanej kvapky vody a zvýrazňujem malé biele plochy v očiach,ich lesk,odlesky okolo úst a podobne.Detaily...Po zvýraznení čiernym,bielym a niekde aj hnedým pastelom,beriem obraz späť to ateliéru...Opriem o dosku maliarskeho stojana,pustím kompresor a medzitým namiešam bledomodrý odtieň.Je tvorený základom bielej a niekoľkými kvapkami modrej farby...Opäť veľmi jemne spúšťam pištolku a prekrývam rukavicu i meče.Jemná hmlovina má prekryť tieto objekty iba na polovicu.Majú zostať priehľadné,čiže na transparentnej báze a s transparentným odtieňom farby. Budia dojem objektov v oblaku....

Konečnou fázou maľby sa stáva biela farba.Obyčajne sa použije výrazná krycia,no v mojom prípade som mala iba transparentnú.To znamená musíte aplikovať tento odtieň niekoľkokrát po sebe a zvýrazniť belosť farby.Samozrejme vždy po miernom zasušení,pretože do mokrej plochy ak dávate ďalšiu dávku, má to za následok stekance, alebo rozstrek.Takže ak niekoľkokrát po sebe,tak po miernom zasušení daného miesta farebnej aplikácie...Znovu aj pri bielej farbe robím maľbu so zmyslom pre detail...Nakoniec vkladám svoj podpis...i keď obraz nie je tak celkom môj,má svojho pôvodného autora, ktorý...je myslím svetovou jednotkou Fantasy Art a ilustrácií vôbec -Luis Royo. Bola tu snaha trochu vniknúť do jeho spôsobu tvorby,precítiť to a prežiť túto mágiu maľby:-)... Je to akoby druh meditácie...Koľko človek do obrazu energie vloží, toľkokrát aj dostane a možno aj podstatne viac...Dá mu to veľa. Pochopí zmysel umenia a naznačí v jemných kontúrach predstavy svojej ďalšej cesty. Cesty,ktorou sa chce v budúcnosti uberať...Veľkí maliari boli, sú a aj budú pre iných inšpiráciou.Vždy je niekto žiak..a niekto učiteľ...A zo žiaka,časom ďalší učiteľ. Je to symbióza i kolobeh zároveň. Je to prirodzený jav, prirodzená túžba ísť za nejakým cieľom...A pritom je každý z nás tak jedinečný...Vzor zostáva vzorom a pečať vlastného štýlu aj tak bude viditeľná. Predáva sa iba spôsob, skúsenosť v tvorbe. Na ostatné aj tak musí každý prísť sám.Lebo žiadna iná ruka nenahradí tú vašu,rovnako ani pohľad,vízie,fantáziu a ani myseľ,či cit. Zmyslové vnímanie z hĺbky duše každého,kto kedy tvoril, tvorí, či len bude tvoriť je podmienené jeho jedinečnosťou.V tomto je krása umenia...Je v dotyku odkazu pre budúcnosť a samozrejme nadčasová.Verím,že keď L.Royo už nebude fyzicky prítomný medzi nami ,jeho tvorba bude aj tak stále živá...Pre mnohých ďalších umelcov bude nanovo inšpiratívnou studňou živej vody...Kto sa raz z nej napije, nezapochybuje:-)...prečo si vybral za svoju cestu práve ilustračnú tvorbu ...Možno bude aj ťažkou, azda aj povznášajúcou ,ale celkom určite tvorivou...A ten kto tvorí,dáva kus duše zo seba...pre večnosť...

 

 

Autorka : Slávka Kerďová

Fotogaléria s vizuálnym postupom práce je k nakliknutiu : TU...

 

 

 

 

                                                                                °°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

 

 

     Postup pri práci nad obrazom  s názvom

                                         Prisoner podľa Luis Royo :

 

                                                Fotogaléria k obrazu : Link

                             

                           

                 

Step by Step - Postup (popis) :

Názov Prisoner znamená v slovenčine : Väzeň a ako je možné vidieť na originálnom obraze od Luisa Royo, profesionálneho maliara v airbrush  technike a svetovej jednotke v umení, samotný názov dielo dokonale vystihuje...Znázorňujúc dievča prikované reťazmi  ,je tiež akoby odrazom symbolických okov na duši  dnešného človeka...je analógiou možných nesplnených snov a iných bežných obmedzení....ja som si minimálne jeden sen splnila, pokúsila som sa namaľovať štýl Luisa Roya:-)

    S nápadom maľovať a napodobniť tento štýl slávneho španielského maliara ,prišiel začínajúci airbrushista z Holandska Denny de Boer,alias Denmaster, ktorý má tu na stránkach svoju Galériu...a v jednej z niekoľkých komunikácií padol návrh akejsi súťaže medzi dvoma  airbrushistami.... Keďže fantasy tvorba a štýl ghotic,či darkness je skôr Dennyho parketa, myslela som, že to bude pre mňa niečo ako výzva.  Niečo čo som doteraz nerobila,ani neskúsila...Už dlhší čas sa pohrávam s myšlienkou tvorby na spôsob tohto môjho vzoru ,no Luis Royo je osobnosť a jeho tvorbu napodobniť je fakt vypätie síl a nutné vžitie sa do jeho kreativity, či správny pohľad na dielo jeho očami. V takej chvíli musíte zabudnúť na to,čo ste doteraz tvorili,na svoj štýl (aj keď nie úplne,lebo je v konečnom dôsledku viditeľný) a prípadnú neistotu...buď ano ,alebo nie...Neexistuje niečo ako kompromis...Luis Royo je detailista ,no s fantáziou jemu vlastnou, pri tvorbe kombinuje množstvo výtvarných techník a je ťažké napodobniť ho už len z toho dôvodu,že jeho tvorba je momentálna,ale aj nadčasová,ale hlavne náhodná...V pozadí obrazu využíva techniku náhodného fŕkania farby ,zrejme ručne ,ďalej používa perokresbu, výraznú skicu-sketch pastelom a okrem airbrushu používa rôzne efekty ručnej maľby a kresby...Jeho dielo je nutné najprv študovať a rozmýšľať nad tým ako a čím svoj obraz vytvoril...

    Originál ,na ktorom som sa dohodla s Dennym, som si teda stiahla z internetu čo možno v najvyššom rozlíšení na jednej stránke priamo o jeho tvorbe...Sú tam všetky jeho albumy s názvom Art book of Luis Royo a fotografie k stiahnutiu vo vysokej kvalite.Oporúčam :http://www.luisroyofantasy.com/en/index.php?page=galleries   Takto sa dajú študovať detaily a aj lepšie urobiť samotné skice...Keďže ešte nemám projektor ako vlastní väčšina profesionálnych airbrushistov, pomohla som si zobraním obrysov prekreslením cez sklo s dopadom svetla zo zadnej strany...obyčajne postačí nalepiť vytlačený motív  (ak je veľký rozmerovo,tak sa tlačia napr.4 kusy a zlepia presne v tenkej spájajúcej hrane lepidlom,alebo sa podlepia priesvitnou páskou,no spoje musia presne zapadať do seba). Potom stačí nalepiť krepovou páskou po okrajoch motívu na sklo,priložiť papier alebo airbrush kartón napr.Fabriano,ktorý používam,a slabo ceruzkou sa vezmú obrysy...Sú pomocné, nie príliš detailné,slúžia ako záchytné body pre správnu perspektívu obrazu...Samozrejme dá sa urobiť skica aj od oka odpozorovaním, čo hravo zvládam,no je to zdĺhavejšie a predkreslenie cez sklo šetrí čas.Navyše zaručí správne proporcie a náznaky detailov...

    Ďalším počiatočným úkonom pri tvorbe obrazu Luisa Roya je výrazná sketch – skica robená čiernym pastelom.V mojom prípade značka Faber Castell  Grip,má sýtu farebnosť, mäkkú tuhu a ľahko sa zastrúha do špicu ,dokonca po namočení  tohoto hrotu sa správa ako akvarelová pastelka,nielen kreslí,ale aj maľuje...a výrazne...

Následne pristúpim k maskovaniu postavy.V mojom prípade som volila obľúbené krepové pásky,ktoré sa na povrch papiera, teda skôr technického kartónu Fabriano,neprilepia a veľmi ľahko sa odstraňujú pri odmaskovaní,navyše sú polopriesvitné a jemne skalpelom vidíme ako a ktorý tvar správne vyrezať a následne odmaskovať,keď treba. Pre rovné oblé línie používam tenkú obrysovú pásku od Scotch americkej výroby , 3mm hrúbky, bežne k dostaniu v on-line shopoch v Českej republike.Zvyčajne je lacnejšia než priamo na Slovensku a to platí aj pre farby. Obrysová páska sa ľahko ohýba a drží na povrchu, môže sa použiť aj viackrát za sebou, pretože nepodlieha znehodnoteniu,ľahko sa aj odlepí,je veľmi variabilná a nápomocná pri rovných líniách,ktoré chceme docieliť na obraze.

    Po vyhotovení skice čiernym a hnedým pastelom,a tiež po maskovaní, prejdeme k samotnej hlavnej tvorbe airbrush...Volila som modrozelenú tmavú kombináciu farieb Schmincke Aero Proffesional...Svoju maľbu som chcela odlíšiť hlavne iným farebným odtieňom...Využila som znalosti z výtvarnej školy pri miešaní farieb a namiešala som odtieň,ktorý mám obľúbený...Keďže pomer farieb mám zaznamenaný v poznámkach, môžem prezradiť jeho postup:

 Takže:                                                                     Základná zelená (farba trávy) ....25 ml

                                                                                Základná modrá .......................15 ml, vznikne nám parížska modrá ,z ktorej som odliala zvlášť 10ml pre iné použitie a ďalej mi zostalo čistých 30ml tohto odtieňu.Do tejto zmesi farieb pridávam  ešte 10ml Chromdioxid (tmavozelenú) a vzniká mi výsledný odtieň pre danú prácu na obraze Prisoner...

Podobná  kombinácia sa dá namiešať aj z rady farieb Createx Clasicc, Opaque kde použijeme :

1 diel  -  15 ml  Light Green Opaque (svetlozelená)

3 diely – teda 3 x 15ml = 45ml  Blue Opaque(modrá)

+ 2 ml Black Opaque (čierna)

Preferujem hlavne Schmincke farby, zdajú sa mi do konzistencie najlepšie priechodné tryskou pištolky a je s nimi radosť pracovať. Samozrejme mali by byť správne upravené, teda prefiltrované a vymixované malým ponorným mixérom na airbush farby.Kým som ho nevlastnila,netušila som ako dokáže farbu jemne pripraviť na prácu na homogénnu tekutinu s jemným pigmentom. Createxky majú mierne gumovitú konzistenciu a lepšie než destilovanú vodu na riedenie ,znášajú vlastné riedidlo od výrobcu,vtedy sú jemnejšie  a vhodné na prácu...Ja mám aspoň takúto skúsenosť...

Obraz tiež trpezlivo ručnou maľbou tenkým štetcom zamaskujem v detailoch kvapiek.Použijem Liquid mask, čiže tekutú masku používanú na airbrush.Po nanesení zgumovatie a dá sa ľahko odlúpnuť nechtom, nie je to žiaden problém, ide to rýchlo a pekne zamaskuje malé detaily.

Základ obrazu tvorí mnou namiešaný modrozelený tmavý odtieň a ním rovno tvorím všetky potrebné detaily. Pištolku si pripravím odmontovaním vrchného krytu trysky, mám odokrytú časť ihly a tým docielim tenké linky. Taktiež je dôležité pracovať tesne v blízkosti povrchu podkladového materiálu.Čím bližšie je ihla k povrchu,tým tenšia je linka...Ale to vyžaduje prax a tiež správne nastavenie tlaku kompresora.Zvyčajne pri tenkých linkách je nízky,pri farbe plochy pozadia naopak vyšší . V tomto zohráva hlavnú úlohu regulátor na konci tela pištolky,ním môžeme zúžiť alebo rozšíriť priechod farby a vzduchu tryskou...Ako som spomínala efekty,ktoré používa Royo pri tvorbe obrazu do pozadia,sa nedajú verne skopírovať,sú náhodne robené prskaním farby...Snažím sa teda aspoň improvizovať a použijem prskavý efekt pištolky odmontovaním aj spodného krytu trysky, čím mi ostane tryska a ihla úplne odhalená...teraz je možné docieliť prskané kvapky farby,náhodne kreatívne vyslané do pozadia . Niečo sa dá improvizovať airbrush linkami a tvarmi podobnými ako na originále. No úpne to nie je možné a ani to nie je mojím cieľom... Priebežne ešte  vyrezávam opatrne skalpelom miesta potrebné na odmaskovanie a ďalšiu maľbu.

 

Hlavným rysom tejto práce bolo vniknúť do jadra Royovej tvorby a pohrať sa s kreativitou...Už mi je zrejmejšie ako na to, ak by som sa venovala podobným obrázkom,ale s vlastnými motívmi...Som v podstate Dennymu vďačná,že ma na tento druh tvorby naviedol,a vyzval k súťažíi, sama by som sa asi do toho tak nevložila,alebo podstatne neskôr .Môže to znamenať značný posun a krok vpred aj vo vlastnej tvorbe,a to nielen tej jeho,ale aj mojej...predsa nie je to len o čistom realizme,ale s rôznymi efektmi obrazu akoby vdýchnete dušu a život objektu,niekedy mi to pripadá  vo finálom prevedení  ako 3D rozmer.Postava akoby vystupovala z obrazu a to je fajn pocitJ

Ale vráťme sa k tvorbe...Po pracnom a niekoľkodňovom maľovaní detailov pozadia modrozelenou farbou,pristupujem k maľbe čiernou-Black. Zvýrazným odtiene a potrebné detailné linky,postupne krok za krokom...Vyžaduje to čas a trpezlivosť...Niekde použijem aj krivítko ako pomôcku na rovné linky, na fotografiách to vidíme hlavne pri tvorbe vlasov,ale aj inde.

Po dokončení tvorby pozadia je nutné pristúpiť k odmaskovaniu postavy dievčaťa a vlastne až na výnimku očí a úst, ktoré zatiaľ necháme zamaskované ,vložíme sa do maľby telovou farbou...Tu som zvolila Farbu Createx Peatch odtieň,ktorý je jemný broskyňový.Ako podmaľba ideálny na telový odtieň...Tiene a stekavé kvapky zvýrazníme ešte tmavšou  Createx Sand...je fajn a splýva s podmaľbou, vystupuje len jemne a nevtieravo z povrchu žiadanej maľby...

Po skončení maľby týmito odtieňmi ,pristupujem k odmaskovaniu kvapiek,úst a očí...Niekde prejdem ešte pištolkou v žiadaných detailoch a ostatné už beriem zo stojanu na stôl,na dotvorenie obrazu kresbou pastelom,hlavne zvýrazniť tenké linky a čierne odtiene...No najviac pracujem s bielou na zvýraznenie odleskov a modrou tyrkysovou na jemný nádych inej farby v detaile...Pastel občas namáčam do vody a vykresľujem maľbu . Pastel s vodou sa trochu rozpúšťa a dá sa s ním akokeby maľovať namiesto štetca... Keďže sa mi to ale stále nezdá tak autentické,ako originál, znova vchádzam do ateliéru a rozhodnem sa použiť ešte Createx White, čiže bielu Opaque,na  odlesky. To je jeden z posledných úkonov,ak nerátam ďalšie dorábanie pastelom,tam kde treba...Prácu vyfotím a zabíjam čas výberom fotiek do Galérie na step by step. Keďže ich je viac než dosť,vyberám akosi  veľké množstvo záberov, nahrávam k prezentácii na web a popritom píšem tento článok...Kto je administrátor, vie o čom hovorím...Ale hoc unavená,cítim radosť z jednotlivej i prepojenej medinárodnej tvorby ,no hlavne dobrý pocit, že sa môžem s Vami podeliť o novú a super skúsenosť v airbrushi...priatelia.

Majte sa krásne...

Autorka : Slávka Kerďová


                                   

                                

Video Tutorial s postupom fotografií práce  - slideshow          

Autorka : Slávka Kerďová  

 
 

              TUTORIAL - WHITE TIGER

                  
 
                 
                                         
Prekreslím si motív na kartón a vyrežem skalpelom šablónku              
                                         Hotová šablónka podľa ktorej prenesiem obrysy na plátno

                  
 
                 
                                          Predkreslené obrysy a tmavé miesta

                  
 
                 
                                         Začiatok Airbrushu s farbami Aero Color Schmincke Proffesional -Black

                 
 
                 

                                         Použitá pištolka Iwata HP-BP 0,2mm tryska - spôsob maľby liniek

                 
 
                 
                       
Postup vrstvenia čiernej farby - práca z voľnej ruky

                 
 
 
                 

                 
 
 
                 

                  
 
 
                 

                            Jednoduchá maska z kartónu na prekrytie motívu a farebné pozadie  Farba: Olive Braun            

                 
 
 
                 
                         
Hotový základ čiernou a nastriekané pozadie                                    
                                              Pridaná Brazil Brown - hnedá Schmincke, tiež modrá a ružová  
   
                 
 
 
                 
               
 Aplikované detaily pastelom Faber Castell tmavohnedá a biela -  Art Grip

                 
 
 
                 
               
    Detaily vykresľované pastelom
                 
 
 
                  

                 
 
 
                 
 
   Fúzy a srsť zvýraznená bielym Acrylom na ručnú maľbu a štetcom č.0 zostrihnutým nožničkami na tenučký vlas

                 
 
 
                 
               
Hotový obraz - Airbrush kombinovaná technika s pastelom a ručnou maľbou
                 
 
 
                 
                 
Detainé zábery

                 
 
 
                 
                                 Finisch - White Tiger
       


                                 
 
 
                                  Video k obrazu nahraté na You Tube






                                               
                                                             TUTORIAL 
       ŠEPSOVANIE  PLÁTNA

Na Airbrush techniku sa ako podkladový materiál v značnej miere využíva aj plátno...Funkciu má podobnú ako pri olejomaľbe a jeho štruktúra dodá dielu výnimočnosť
a živosť farieb..
Na plátne totiž farby vyniknú v sýtosti, jemne sa lesknú a čo je hlavné,nevsakujú sa natoľko ako na papieri, takže ich do značnej miery aj šetria...
K tomu ale,aby sme mali správne pripravený podklad plátna,hlavne s hrubšou štruktúrou tkaniny,je potrebné natrieť toto plátno viacerými vrstvami akrylového šepsu.
Dostať ho kúpiť v špecializovaných Papiernictvách a Umeleckých potrebách...Stojí cca 100Sk a zhruba je to množstvo na kvalitné aplikovanie troch kusov plátna o veľkosti 50 x 70 cm a to : v piatich vrstvách.
Šepsovanie sa robí k docieleniu hladkého povrchu plátna,ktoré hlavne airbrush - ,jemná technika,vyžaduje....
Pozrime sa teda pomocou fotografického materiálu a popisu ako sa to robí... V podstate je to celkom jednoduché.

                                         
 
                                         
              3 kusy 50 x 70 cm plátno ( v mojom prípade kupované v Lidli ,anglickej výroby .Šeps od  firmy:Koh-I-Noor

                                         
 
                                         

                                                              Aplikácia šepsu pomocou hrubého štetca
                ( može byť aj väčší a plochý na nátery,ovšem s jemným vlasom  na  dokonalé a hladké rozotieranie )

                                           
 
                                         

         Šeps natierame aspoň v 5-tich vrstvách a to vždy priečne k predchádzajúcej vrstve,je výhodné natrieť naraz viac kusov,pretože ten predchádzajúci kus stihne za tú dobu oschnúť a my pritom natierame ďalšiu vrstvu na ďalší kus plátna. Takto sa to strieda. Po uschnutí je vhodné povrch prebrúsiť niečím podobným ako sa používa na umývanie riadu, ovšem s čistým a suchým povrchom.Taktiež hubky-špongie majú túto drsnú vrstvu a ňou sa v pohode dá jemne odstrániť prípadná nerovnosť,zbrúsiť do hladka a tým povrch aj zmatniť, čo je veľmi dobrá podkladová vec pre farbu,aby povrch
nebol príliš lesklý a bola zaručená určitá savosť, tým pádom  farba nesteká a dobre sa s ňou pracuje... Má sýte živé odtiene.

                                           
 
                                         
                                                          Spomínané pomôcky na jemné prebrúsenie                                        
                                                Utierka na odstránenie nečistoty z prebrúseného prachu...
                  
 
 
 
 

                                            TUTORIAL - GIRL

Tento postup je s fotografickým náhľadom,čiže ak kliknete na malé foto,zobrazí sa Vám v autentickej zväčšenej veľkosti :-)

Ako je možné vidieť na fotografiách,postup portrétu je najprv tvorený náčrtom-skicou s ceruzkou a potom priamo bez akéhokoľvek maskovania,  len z voľnej ruky,za pomoci šablónky pre presný okrúhly tvar oka...Linky sú robené Iwatou HP - BP  s 0,2mm tryskou. Vo vlasoch sú aplikované jedným ťahom a švihom v peknej
rovnej línii. Nevyplatí sa línie prerušovať,nakoľko rovné dlhé linky vyznejú efektnejšie. V tomto prípade bol použitý tuš Ecoline Black,ktorý má jemný pigment a trysku takmer neupcháva, z toho dôvodu je možné docieliť rovné a čisté línie bez prerušovanej práce.Odlesky bielou sú docielené iba gumovaním a lesk na perách i očiach bielou akrylovou farbou , ručne tenkým štetcom...Tenké vlásky môžete doladiť ešte pastelom,ak je to ovšem nutné...
Portrét bol tvorený na objednávku pri príležitosti sviatku sv. Valentína, kedy jeden mladý muž chcel darovať svojej milej takýto originálny darček...Pod skleneným clipcordovým rámom nadobudol obraz ešte krajší efekt a zákazník bol značne spokojný:-)


 
Nakliknite:

         
 
 
 
 
Fotogaléria neobsahuje žiadne foto...