Airbrush - Slavka

Používa technológiu Preložiť
                          Lakovanie Ford Scorpio 2.0i Gia
 
 
Autor článku a postupu : Ing. Alexander Voroňko
 
 
Auto vyrobené aspoň podľa VIN v novembri 1990, má najazdené dosť (cca pol milióna) a zažilo náraz spredu a pred nedávnom aj zozadu pri ktorom praskol plastový nárazník. Auto má pôvodnú tmavomodrú farbu, ktorá sa z diaľky javí ako čierna.
 
 
                   
 
 
 
 
Farba je v dosť biednom stave, predsa skoro 20 ročné auto. Najhoršie sú na tom strecha, predná a zadná kapota. Strecha vyzerá ako keby ju niekto brúsil, predná kapota podobne, plus jamky od kamienkov. Zadné lemy blatníkov už v podstate ani neexistujú, kompletne vyhnili (choroba týchto áut). Na to, že má 20 rokov ponuka najmä vo výbave Gia nadštandard. Škoda, že nie je v koži, ale vnútorný priestor je obrovský, dostatok miesta majú spolujazdci aj vzadu. Všetko v elektrronike, okná ,zrkadlá atd. 2,0l benzín ponuka 88 kW / 120 k. Jazdí na LPG. V kufri namontovaný woofer a zosilňovač. Po výmene nejakých tých čapov, tyči riadenia a priečnych ramien som sa rozhodol, že nebolo by od veci dať do poriadku kasňu.:-)  Staré auto, preto nechcem minúť všetky peniaze na opravu.
1.       Zistiť množstvo farby a laku
2.       Zistiť cenu farby a laku
3.       Ďalšie pomôcky a materiály (brúsny papier, laminát, maskovacia páska, fólia a pod.)
4.       Priestor, brúsku, kompresor a striekaciu pištoľ mám
5.       Stanovenie postupu práce
6.       Práca
1.       Veľmi mi pomohlo, že v areáli kde prenajímame priestory sa nachádza auto klampiar, ktorý mi dával rady (Laci tvoje rady s na nezaplatenie). Zistené množstvo je asi 2 l  bázy  a 2 l číreho laku plus riedidla a tužidla.
2.       Lenže chuť niečo robiť hneď zmizla, keď som navštívil predajňu auto lakov. Čo teraz? Na Ukrajine je všetko lacnejšie, bývam neďaleko, vyskúšam. 2 litre tmavomodrej metalízy značky Mobihel + 1 liter riedidla + 2 litre laku + 1 liter riedidla + pol litra tužidla do laku ma v Užhorode vyšli na 90 Eur. V Košiciach možno kúpim 1 liter farby, nie metalízy za tú cenu. Potrebujem ešte základnú farbu asi 2 litre + čierny sprej. 1l základnej u nás stoji 8,50.
3.         Ďalšie pomôcky sú: brúsne papiere rôznych zrnitostí 80, 120, 240, 800, laminát na opravu nárazníka, papierové maskovacie pásky, zakrývacia fólia a novinový papier. Tmel na opravu jám a rýh. 
4.         Ako som písal priestor a nástroje skoro všetky mám.
5.         Postup práce som nejako extra nepremýšľal dopredu, všetko čo sa dialo nasledovalo krok po kroku a až vo fajčiarskych pauzách sa rozmýšľalo, čo ďalej.
6.         Čiže tu Vám predkladám čo a ako sa dialo pomocou fotiek...
 
              Zbytky zadných lemov sa odrezali a privarili nové plechy. Predávajú sa hotové lemy, ale kamoš mi to spravil z obyčajného plechu.  
 
 
                           
 
Poznámka administrátorky : Všimnite si celkom vydarený portrét  herečky : Jessica Alba...:-) Wallpaint...Autor : Alex
 
 
 
 
Z auta sa demontovali všetky zbytočnosti a veci, ktoré by ináč zavadzali (listy, plasty, nárazníky, kľučky, zámky). Páskou sa olepujú listy a okraje okien a skla v miestach, kde hrozí poškodenie brúsením. Netreba to brat ľahkovážne, myslite že papierová páska nepomôže, keď sa však bojíte ...nalepte to na 2 krát ,určíte pomôže.
 
 Nasledovalo hľadanie chýb a ich oprava. Používal som tmel s prímesou hliníka, dobre prilnie, po vyschnutí tvrdý ako skala a dobre sa brúsi.
 
 
                         
 
 
 
 
Tmelené miesta po vyschnutí brúsim brusným papierom #80, potom #120. Celé auto sa brúsi najprv 120, potom 240. Miesta s hrdzou tiež v poradí 80, 120, 240 potom tmel, lebo vznikajú krátery a zase brúsenie. Toto auto som brúsil na hrubo cca 4 dni po večeroch. Popri tom som pripravoval plasty, číže zadný nárazník treba bolo zlepiť,  pomohol laminát. Vo farby laky kúpite laminátovú sadu na opravy za 7 eur, ale sú firmy, ktoré zvárajú nárazníky.
 
 
                                                               
 
 
 
 
Prasklina bola cez celý nárazník na vrchnej strane cez otvory pre osvetlenie ŠPZ tak ako je na fotke.
 
 
                                                 
 
 
                                                 
 
Pre lepšie zlepenie laminátu s nárazníkom som prešiel okolie praskliny flexou a narobil ryhy do plastu. Po vytvrdnutí som laminát prebrúsil a pretmelil. Ďalej postup brúsenia ako pri plechoch.
 
 
                                                         
 
 
Laminátom som zlepil nárazník aj z vnútornej strany, ale musel som vyrezať otvor aby som sa tam dostal, lebo nárazník ma navyše vnútornú stenu pre vystuženie.
Nasleduje dôkladné tmelenie celého auta, číže tmelím – brúsim, hľadám a zase tmelím – brúsim a zas hľadám až do štádia kým neodstránime všetky nerovnosti. Samozrejme predtým treba maximálne vyrovnať plechy - pomocou kladiva, vytláčania, vtláčania, vyťahovania a pod. aby vrstva tmelu bola čo najtenšia. Nemôžeme naložiť veľmi hrubú vrstvu, lebo vo vnútri to dobre nevyschne a po čase to praskne. Aj na plechovke tmelu je napísané že do hrúbky napr. do 2 alebo 5 mm.
 
                             
 
 
                             
 
 
                             
 
 
 
Teraz môžeme striekať základnú farbu, keďže nestriekam vnútorné časti ,tak ani gumy som nevyberal a niektoré veci, ktoré sú proste prilepené na večnosť, pri 20 ročnom aute je to bežné. Musia byt dôkladne zamaskované okná, gumy, dverové medzery, otvory svetiel, zámkov, kľučiek a pod. na kolesá som dal odpadkové vrecia. Ešte jedna vec, keďže som vybral kľučky, tak som musel vymontovať aspoň z jedných dverí zámok ,alebo môžete odmontovať tyčku do ktorej zapadá zámok, aby sme vedeli potom otvoriť dvere, ale najprv musíme jej pozíciu vyznačiť buď fixkou,alebo farbou, proste ako sa vám viacej páči, aby sme ju namontovali naspäť presne.
 
 
                                           
 
 
 
              Číže auto je cele prebrúsené brusným papierom #240, umyte od prachu, ktorý vzniká brúsením a odmastene napr. technickým benzínom, kúpite v každom obchode  farby laky alebo drogérii. Auto je nastriekané základnou farbou, ešte vidíte hmlu po striekaní.
Procesy brúsenia a striekania farby popíšem trošku neskôr, zatiaľ rozoberám postup práce. Po nastriekaní základnej farby môžeme ešte raz skontrolovať nerovnosti, lebo pri fľakatom pobrúsenom aute sa hľadajú dosť ťažko.
 
                           
                           
 
Vidíme že pár sa ich našlo, postupujeme ako predtým, takže brúsime – tmelíme – brúsime – základná farba
 
Na základnú farbu striekneme tzv. kontrolný sprej. Najlepšie čierny sprej, ktorý vlastne slúži na kontrolu brúsenia pred striekaním farby.
 
 
                           
 
 
 
Brúsime brusným papierom #800 na mokro dovtedy kým nám úplne nezmizne čierna farba a povrch je doslova zrkadlový a hladučký na dotyk, najmä pri metalízach je to dôležité, lebo aj tie najjemnejšie mikropóry, ktoré zostanú vtiahnu farbu a keď prekryjeme lakom tak to tiež ukáže na výsledku. Nebojte sa prebrúsiť základnú farbu až k pôvodnej, je to lepšie ako nechať spomínané póry.
 
                         
 
 Auto kompletne prebrúsené #800 na mokro. Maskovanie som dal dole kvôli rozmočeniu vodou. Vidno ako som sa prebrúsil k pôvodnej farbe.
 
 
                           
 
                           
                           
 
 
Zas maskujem komplet auto. Auto a plasty sú pripravené na metalízu. Vidno že plasty nie sú všetky nastriekané základnou, nastriekané sú len poškodené a tmelené kusy. Ostatne tak isto prebrúsime 800-vkou. Očistené a odmastené (technický benzín) auto sa môže striekať. Inač predávajú sa špeciálne prípravky na odmasťovanie a čistenie pred striekaním, ale sú dosť drahé, ak chcete naozaj poctivo tak si to zaobstarajte, stačí sa opýtať v autolakoch a oni vám poradia. Ja som volil lacnejšiu alternatívu, len kvôli tomu, že ten motor už ma niečo najazdené, a neviem ešte koľko vydrží (budem dúfať, že ešte dlho).
 
 
          Stala sa menšia nehoda, skapal mi kompresor, preto som auto musel dokončovať v kamošovej dielni, za čo som mu nesmierne vďačný. Na fotke vidíte nastriekanú metalízu.
 
                                           
 
 
 
              Pauza medzi metalízou a lakom je v podstate na počkanie. Keď striekate metalízu tak je lesklá, ak zmatnie môžete začať lakom. V podstate som stihol umyť pištoľ od farby (C6000), namiešať lak a mohol som striekať. Keď namiešate lak nečakajte, lebo tužidlo robí svoje.
 
 
                                           
 
 
                                           
 
Auto nalakované, tak isto všetky plasty. Skončil som asi o 23:00 večer. Nechal som auto schnúť. Ráno som začal s čistením, odlepovaním, umývaním a montážou všetkých dielov. Musíte dávať pozor pri montáži, aby ste nepoškrabali lak. Pár dielov som vymenil, lebo pôvodne boli rozbité kľučka zadných dverí, nádržka ostrekovačov, veko nádrže. Skrutky najlepšie po odmontovaní dať na povodné miesto, lebo potom máte problém s hľadaním, mne sa to stalo a pár skrutiek mi chýbalo. Odmontované veci najlepšie označiť, prilepte kus pásky a napíšte napr. zadné ľavé dvere, pomôže to pri montáži.  Niektoré veci nemusíte, lebo sú v podstate rozoznateľné. To závisí len od vás. Ak sú niektoré skrutky hrdzavé najlepšie je kúpiť nové. Každý si asi zvoli individuálny prístup, lebo každé auto to má ináč. Auto ešte neleštím, lebo bude Airbrush a zas asi cele pôjde do laku. Našli sa aj stekance, predsa len striekal som prvý krát v živote. Ale tie sa dajú opraviť, presnú technológiu leštenia popíšem neskôr, asi až po airbrushi.
 
 
                                                           
 
                                                                                 
 
 
Hotové auto. Škoda odfotil som to už večer, ale spravím fotky aj cez deň. Ďalej ak budem mat čas, tak spravím Airbrush a zas nafotím a popíšem. Teraz vymýšľam nejaký námet, už mám aj niečo vyhliadnuté, ale môže sa to kedykoľvek zmeniť. Najbližšie ma čakajú nejaké tie motorečky a kapoty, takže je otázne kedy sa pustím do môjho škorpíka. Inač ešte chcem poďakovať kamošom, ktorí mi pomáhali pri aute: Lacimu za zavarenie výfuku a za zadné lemy, Zdenovi za pomoc pri demontáži, Dušanovi a Mišovi za pomoc pri brúsení a Lacimu za cenné rady ohľadom prípravy a striekania a za poskytnutie priestoru a kompresoru na lakovanie. Celkový čas práce sa odhaduje dosť ťažko, auto bolo v Košiciach od 7. septembra do 5. októbra a robilo sa len po večeroch a cez víkendy, keď to dám do hromady a keby sa robilo od rana do večera tak je to asi 2 týždne.   Peniaze, ktoré som na to minul ťažko odhadnúť, ale jedno je pravdou a to môžem potvrdiť, že keď prídete do servisu a chcete nastriekať auto, tak cena ktorú pýtajú je opodstatnená, je to drina a dosť veľa ďalších materiálov a pomôcok, ktoré niečo stoja. Predsa keď sa rozhodnete pustiť do toho sami, tak len v prípade že máte priestory, kompresor, brúsku a pištoľ. Keď nič s toho nemáte a zrátate náklady na kúpu, tak jednoduchšie bude to dať do servisu.

 
 
Autor článku : Ing. Alexander Voroňko
Publikovala  : Slávka Kerďová