ČLÁNKY A RECENZIE
Hneď na úvod by som rada odovzdala niektoré skúsenosti v spojitosti s technikou airbrush, podelila sa o poznatky, dojmy a predstavila túto výtvarnú techniku mojimi očami. Nie je hlavné, či ste v airbrushi začiatočník, alebo profesionál, alebo niekto medzi tým, dôležité je, že Vás táto tvorba oslovuje, napĺňa a dáva priestor kreativite...
Povieme si teda,čo je potrebné a hlavné pri zabezpečení všetkých dostupných komponentov i pomôcok, akým spôsobom sú využiteľné a aké sú ich výhody, či nevýhody a samozrejme vždy niečo naviac.
Striekacie pištole a kompresory
Airbrush striekacie pištole (angl. airbrush spray guns) :
Sú hlavným nástrojom potrebným k tejto zaujímavej výtvarnej technike Airbrush...Celkový tvar pištolky je čo naviac prispôsobený tvaru pera pre prirodzené držanie a manipuláciu. Dnes vyrobené pištolky sú z odľahčeného materiálu, zlia-tiny kovov, niektoré komponenty z ušľachtilej ocele a v prípade tých najlepších značiek majú trysku vyrábanú s prídavkom platiny, odolné teflónové tesnenie a iné špeciálne komponenty. Konštrukcia a celkový dizajn pištoliek sa neustále vy-lepšuje tak,aby uľahčoval prácu a aby bolo možné docieliť čo možno najrozmanitejšie efekty v tvorbe. Stlačený vzduch do pištolky je vháňaný z kompresora cez pružnú hadicu, ktorá sa napája konektorom.
Prúd vzduchu je ovládaný páčkou, ktorá sa nachádza v strede tela pištolky, priamo naproti prívodu vzduchu. Po celej dĺžke tela je osadená ihla pištolky, ktorá je istená maticou a vzadu v prípade dvojčinných pištoliek ovládaná aretač-ným mechanizmom. Ihla vpredu prechádza otvorom trysky a tým ju uzaviera. Pri stlačení páčky sa ihla posúva späť, čím sa malý otvor trysky otvorí a dovoľuje vzduchu spolu s farbou vyfúknuť požadovaný obsah.Prúd farby, ktorá vychádza von má tvar úzkeho kužeľa a preto platí, že čím bližšie sa ihla nachádza k povrchu podkladu, tým tenšie a ostrejšie linky vyt-vorené pištolkou dokážeme docieliť, a čím je viac vzdialená od povrchu maľby, tým je zafarbená väčšia plocha.
Taktiež platí, čím viac je páčka uvoľnená, tým viac farby z pištolky vypustí a plocha, či linka sú tmavšie a naopak, čím jem-nejšie páčku spúšťame, tým viac docielime jemný farebný prechod. Farba sa nalieva do nádobky, ktorá je umiestnená podľa typu pištole buď hore (lagúnka, kalíštek), alebo naboku pištolky, či obsahovo väčšej nádobky so spodným plnením (dolná nasúvacia nádobka).Striekacie pištole určené na veľké plochy a lakovanie majú hornú nádobku s viečkom a s pod-statne väčším obsahom.
Najjednoduchším typom striekacej pištole je fixírka. Miešanie vzduch-farba je externé, čiže vzduch prúdiaci tryskou str-háva farbu, ktorá je v nádobke pred tryskou a rozprašuje ju. Má spodné plnenie. Obyčajne sa tento typ retuše nehodí na detailnú prácu, skôr na veľké plochy a farebné prechody. Začínala som airbrush techniku práve s fixírkou Rewell a musím potvrdiť, že tomu skutočne tak je, ovšem aj tu platí, pokiaľ máte v rukách cit, dá sa vytvoriť aj tenší typ linky, len musíte opatrne narábať s manipuláciou páčky a postupným skúšaním prísť na spôsob a triky maľby s týmto nástrojom. Čo sa tý-ka ceny, je najlacnejšia.
O niečo kvalitnejším typom je: Jednočinná striekacia pištolka.Tu je už badateľné interné miešanie vzduchu a farby, pričom farba sa nasávaním a samospádom dostáva do tela pištoľky, kde sa premieša so vzduchom a spoločne odchádza tryskou a priestorom von.Ovládacia páčka riadi len prívod vzduchu.Prítok farby závisí od pozície ihly v tryske. Jednočinná retuš je jednoduchá,ale tiež presná a spoľahlivá, vhodná pre začiatočníkov..Má obyčajne trysku s väčším priemerom, a je možné do nej použiť aj hustejšiu farbu.Ovládacia páčka má len jeden smer a to kolmo dole, a to je hlavný rys podľa čoho jedno-činnú pištolku môžeme bezpečne poznať a zaradiť.Nedá sa ovládať dozadu a tým rozmanitejšie regulovať prívod vzdu-chu.Obyčajne jednočinné striekacie pištolky sú preto aj lacnejšie.Označujú sa tiež : Single action.
Dvojčinné striekacie pištole sa vyznačujú hlavným znakom v ovládaní páčky,a to v dvoch smeroch: kolmo dole a zpredu dozadu.Tým sa vysvetľuje pojem dvojčinné.Obidva smery páčky je možné kombinovať,čím sa nám otvárajú najrozma-nitejšie možnosti pomerov miešania farby a vzduchu. V praxi to znamená docielenie rôzne hrubých a tenkých liniek a takisto rôzne veľkosti plôch. Double-action (dvojčinné) pištoľky teda zaručujú presnú kontrolu vyfúknutej farby. Tento typ pištoliek má priemer trysky od 0,3mm a 0,2mm až po najtenšiu malú trysku s priemerom 0,18 mm a 0,15 mm. Farba,ktorá prechádza tenkým priemerom trysky musí byť nariedená, prípadne aj prefiltrovaná od hrubších pigmentových častíc a jej pigment musí byť vskutku jemný a homogénny. Preto sú vhodné na airbrush len farby s takto špeciálne upra-veným pigmentom, cenovo drahšie než ostatné napr. na ručnú maľbu (s hrubším pigmentom). Alebo môžete využiť na prácu s airbrushom aj rôzne tuše (angl.Ink).Typ dvojčinných pištolí vyžaduje istú zručnosť v ich ovládaní, dostatok praxe a zvlád-nutie istých pomocných trikov, ktorými je možné dosiahnuť naozaj krásne jemné farebné prechody a ultratenké lin-ky.Výborné dvojčinné pištolky sú napr. aj nemecké značky H&S, najmä Evolution-SILVERLINE, s ktorou mám skvelé skúsenosti, Infinity a samozrejme rôzne typy elitných Iwata pištoliek.
Vylepšeným typom dvojčinných pištoliek je napr. japonská pištolka Iwata CM-Cplus, a jej napodobeniny z čínskej rady Fengda, ovšem tie nedosahujú japonskú kvalitu.Vylepšenie predstavuje prídavný aretačný ventil pod telom a tryskou piš-toľky a ním je možné dosiahnuť ešte jemnejšie a dokonalejšie ovládanie tlaku a prívodu vzduchu, čím ešte viac docie-lime presnejšiu prácu s pištoľkou, dokonca aj veľmi tenučké inky. Výhodou je tiež horná nádobka na farbu s vieč-kom, čo predstavuje kontrolu nad prípadným vyliatím malého množstva farby pri nesprávnom naklonení pištolky, čo sa občas stáva pri zlej manipulácii, a tým sa znehodnotí kus vami vytvoreného diela. Preto sú takto uspôsobené pištolky abso-lútnym favoritom.Ich cena na trhu patrí medzi najvyššie.Čínske varianty-pištolky Fengdy sú lacné, ale vyrobené z lacnej zliatiny kovu, a tiež tryska, či ihla nie sú z kvalitnej ocele. Preto sa často aj kazia a taktiež je s nimi horšia manipulácia, hlavne pri detailných linkách a čistení. Doporučujem teda jednoznačne investovať do kvality, akú nesporne japonská značka Iwata predstavuje.
Osobnou skúsenosťou môžem potvrdiť, je v tom značný rozdiel..Tiež manipulácia a čistenie drahšej Iwaty je oveľa jedno-duchšie, plus má teflónové tesnenie, čo dovoľuje aj prácu so syntetickými lakmi pri vytváraní krásnych ilustrácií priamo na kovovom podklade. Obyčajné tesnenie sa pod tlakom syntetiky rozleptá. Zostáva potom len využívať farby na vodnej báze, ekologický variant, akým je napr. Auto Air od firmy Createx, alebo bežné airbrush farby, následne fixované lakom.
Na záver recenzie o striekacích pištoľkách,tu máme ešte spomínané pištole na veľké plochy, prípadne výhradne určené na lakovanie,či fixáciu a tými sú: technické pištole.Pojmú značné množstvo objemu farby, či laku. Majú veľké trysky s prie-merom od 1 až 2mm a viac. Prúd farby je možné nastaviť do roviny sploštením pomocou malých vzduchových trysiek. Tým sa zaručuje rovnomerné rozptýlenie vypustenej farby. Sú teda vhodné na pokrytie veľkej plochy v jednej rovine a hlavne na nástrek základovej farby i výsledného lakovania.Lakovanie sa ptrevádza vo viacerých vrstvách, podľa toho, akú hĺbku maľby chceme docieliť, ale hlavne kvôli ochrane danej airbrush maľby.
Podrobnejšie delenie pištoliek, kompresorov a odborné vysvetlenie nájdete na stránkach HT Model v článku :
Tiež na stránkach Airbrushdoc.com, ktoré sú písané v angličtine (možete si ich za pomoci AI alebo translatora preložiť) a článok má názov: Ako si vybrať najlepšiu airbrush pištoľku?
How to choose the best Airbrush gun?
Airbrush pištole výber:
Kompresory
Sú zdrojom stlačeného vzduchu a dôležitým komponentom v základnej výbave airbrush techniky...Medzi technickým a airbrush kompresorom je niekoľko rozdielov a to v úprave čistoty vzduchu, ktorý je filtrovaný od prípadných vyzrážaných kvapiek vody,či inej nečistoty,ktorá by sa nemala do hadice pre prívod vzduchu vedenej do pištolky v žiadnom prípade dostať. Pre plynulú kvalitnú prácu s airbrushom potrebujeme čistý suchý vzduch.Takisto je dôležité akú máme objemovú tlakovú nádobu, čím je väčšia, tým viac vzduchu do seba dostane a nemusí sa kompresor často zapínať a vypínať.Takisto je dôležité,aký má sací výkon, to je keď klesá objem stlačeného vzduchu, teda aj tlak, vtedy sa kompresor opäť zapne a dotlakuje požadovaný objem. Po dotlakovaní sa znovu sám automaticky vypne a tak dokola. Niektoré malé kompresory bežia neustále a v jednom kuse, a nie sú vhodné na náročné, práce s veľkými plochami. Obyčajne nemajú tlakovú nádo-bu so zásobou vzduchu, alebo len s veľmi malým objemom. Takže je vhodné mať väčší objem tlakovej nádoby a sací aj plniaci výkon cez 20 až 50 litrov. To sa však týka iba samotnej airbrush maľby. Na lakovanie veľkej plochy je odporúčaný veľký technický kompresor s kapacitou 80 litrov,pretože veľké technické pištole na lakovanie majú od výrobcu daný takýto najmenší objem vzduchu, ktorý potrebujú na správny rozstrek a tlak...Eventuelne vraj vytiahnu slušný výkon už 50 l kompresory a sú kompatibilné na typ technickej lakýrnickej pištole.
Je nutné sledovať pri kúpe technické parametre kompresora a hlavne nízku hlučnosť, ktorá je od tých 30 po 60 decibelov, nakoľko pri dlhšej práci v ateliéri, alebo v inom obytnom priestore, by vysoká hlučnosť prekážala a bránila v plnohodnot-nom realizovaní sa.
Hrncové kompresory vyrobené, či prerobené na báze chladničkových kompresorov sú takmer nehlučné a šikovní majstri si dokážu pomôcť sami a vyrobiť si tak pomocou súčiastok k tomu potrebných po domácky zostavený kompresor. K tomu potrebujú vhodnú tlakovú nádobu, kompresor z chladničky, redukčný ventil s ukazovateľom tlaku, poistný ventil, filter a tlakový spínač. Na podobný spôsob sú aj priemyselne vyrobené rôzne typy odhlučnených bezolejových,ale prevažne aj olejových kompresorov, obyčajne ich poznáme pod označením Silent ,čo znamená v preklade:,,tichý".
Na prácu vyslovene iba detailov a rôznych miniatúr v airbrushi nám postačí aj nejaký menší kompresor s malou tlakovou nádobou, prípadne žiadnou.Tieto modely kompresorov sa predávajú v obchodoch s modelárskymi potrebami, sú tiež nehlučné, malé a ľahké. Využívajú sa hlavne na Nail Art, čiže na miniatúrne nanášanie airbrush maľby na modelované umelé nechty a následné zdobenie. Na inú prácu než miniatúry sa veľmi nehodia, nemali by potrebný výkon.
V prípade, že ide o prácu na väčšie plochy, karosérie a obrazy celkovo, nebudú rozhodne modelárske hobby kompresory stačiť.Tam už potom musí byť prítomná väčšia tlaková nádoba. Tlak určený pri práci s airbrush pištolkou, obyčajne podľa návodu od výrobcu pištolky (doporučujem pozorne prečítať), činí od tých 0,5 až do 3 až 4 barov. Menší tlak sa využíva na docielenie tenkých liniek, pričom farba musí byť riedka a plynule prechádzať tryskou pištolky, vyšší tlak sa využíva pri rýchlejšom nástreku farebných plôch, alebo pri prečistení pištolky, ak sa náhodou zanesie tryska nežiadúcim pigmentom. Dovolené rozmedzie tlaku od výrobcu pištolky, nie je dobré prekročiť, nakoľko môžeme dospieť k poškodeniu retuše (piš-tolky),hlavne jej tesnenia a pod. Je lepšie zanesenú trysku potom manuálne vyčistiť cleanerom (čističom), než pre-fukovať vyšším tlakom vzduchu, ako je povolená hranica.
Veľmi nízky tlak môže tiež vyrobiť z farby rôzne efekty, napr. tým, že je prúd vzduchu minimálny, farba sa rozfukuje akoby po kvapkách, to vytvára tzv. prskavý efekt, čo je vhodné využiť na tvorbu pozadia obrazu - mramorovaný štýl, prípadne efekt nočnej hviezdnej oblohy a podobne. Nastavenie tlaku a vytváranie rôznych efektov závisí aj od typu pištoľky a jej možností.
Pištoľka sa ku kompresoru pripojuje redukčnou rýchlospojkou a hadicou s prídavným konektorom so závitom podľa typu pištolky.Niektoré kompresory majú možnosť násady rozdvojovej kocky, čo v praxi znamená viacero nasadených reduk-čných rýchlospojok na viacero hadíc pre skupinovú prácu, napr. v airbrush štúdiách, prípadne vo dvojici na dve pištoľky. Je to výborná vec aj pri samostatnej práci, ak by ste mali dve a viac pištoliek a nechcete sa zdržiavať výmenou farby v nádobke pištolky, tak je dobré mať takto napojené aspoň dva kusy.K tomu sa predávajú závesné, alebo na stôl apli-kovateľné stojančeky, ktoré sú robené na dve a viac pištolí k bezpečnému odkladaniu pri práci. Pištoľka, s ktorou akurát nepracujete je zasunutá v stojane a v prípade potreby si ju vezmete...Napojeniu viacerých pištoliek, musí kapacita obje-movej nádrže stlačeného vzduchu kompresora samozrejme tomu vyhovovať...a takisto ostatné technické parametre.
Pokiaľ by sa aj napriek skvelým parametrom kompresora a zbernej nádobky na vodu, ktorú by mal každý airbrush kom-presor obsahovať, vyzrážala istá časť vody v hadici a jej kvapky by sa dostávali ďalej do hadice a následne do piš-toľky, existuje ešte prídavný filter od Iwaty, alebo Fengdy, má malé rozmery a aplikuje sa medzi konektor so závitom a samotnej pištolky ako medzičlánok s miniatúrnou zbernou nádobkou a výpustným ventilom na prebytočné kvapky vody. Do pištoľky sa takto dostáva iba čistý prefiltrovaný suchý vzduch. Tu je však na mieste spomenúť, aby ste sa striktne držali návodu a neprekročili stanovený povolený tlak od výrobcu prídavného filtra,nakoľko sa môže vysokým tlakom poš-kodiť, rozdvojiť, poprípade vystreliť pištolku do priestoru a škody sú viac než isté.
Všeobecne treba dbať na pokyny od výrobcov a rešpektovať ich doporučenie!!
Na samotné lakovanie a nástrek veľkých plôch je vhodný aj bežný technický kompresor, s omnoho väčšou objemovou nádobou, čo sa však využíva viacmenej v autodielňach pri lakýrnickych prácach. Airbrushistovi, ktorý robí aj umeleckú prácu na veľkých plochách a potrebuje riešiť detaily motívu, ktorý bude maľovať, rozhodne technický kompresor nebude stačiť...potrebuje vždy špeciálny kompresor na airbrush...dnes už na trhu máme širokú škálu výberu od značkových po lacnejšie typy, záleží od toho ako a koľko budete airbrush využívať,na aký materál, na akú plochu a tiež koľko hodín v rámci jednej práce.Určite doporučujem investovať radšej do kvality a do odhlučneného kompresoru s väčšou zásobou vzduchu.
Kompresory sa tiež rozdeľujú ešte na piestové a olejové. Podľa toho sú aj rozdielne hmotnosťou a údržbou. Výborným typom je tzv.kufríkový prenosný kompresor s hmotnosťou, ktorá nie je vysoká a dovoľuje bezpečný a ľahký prenos z mies-ta na miesto podľa potreby. Zapína sa a dotlakováva vzduch o niečo častejšie...U veľkých typov kompresorov je ich hmotnosť značná a prenos obtiažny. Kúpu tohoto základného komponentu si teda treba dobre premyslieť a okrem ceny, prihliadať aj na samotné využitie...Ak však pracujete na jednom mieste, môžete investovať aj do ťažšieho kompresora, ktorý sa nebudete stále prenášať,ak má totiž väčšiu zásobu natlakovaného vzduchu, nebude sa zapínať sám od seba, tak často a dotlakovávať vzduch,vy tak môžete pracovať dlhší čas bez hlučnosti,v absolútnom tichu,pretože takýto kompresor hučí len pri dotlakovaní vzduchu, potom sa vypína a zapne sa následne až keď znova potrebuje dotlakovať vzduch, a to si prakticky reguluje všetko automaticky sám.
Výber kompresoru a iné rady nájdete v angličtine na stránkach Airbrushdoc.com:
Choosing the right Air compressor
Kompresory:
Pomôcky na Airbrush
Výtvarná technika Airbrush (Americká retuš) je známa tým, že sa od ostatných výtvarných techník odlišuje viacerými detailami.
Okrem toho,že farba je vháňaná do trysky pištolky vzduchom z kompresora a je potrebné nacvičiť si praxou rovné linky a jemné farebné prechody, tak sa v mnohých prípadoch využíva (mimo práce z voľnej ruky) aj maskovanie.
Sú plochy a drobné detaily, ktoré musíte chrániť maskovaním pred nežiadúcim zastriekaním ďalšej plochy objektu, potom to všetko musíte zase odmaskovať a pokračovať ďalej v práci, zamaskovať inú časť a pod.K týmto druhom maskovacieho materiálu patria špeciálne fólie na airbrush. Fólia na airbrush by mala byť takmer nelepivá,čím sa vyvarujete prípadnej ne-hody vo forme niežadúcich trhliniek na podkladovom materiáli. Naopak má akoby vlastnosť priľnavosti. Sama funguje asi tak, akoby sa prisala na podklad. Napríklad:
| Streetcolor.sk / Maskovacia fólia Createx |
| Streetcolor.sk / 3M Produkty |
| Airbrush-city.de / Artool Frisket fólia |
| Colorshop.cz / Maskovanie |
| Airbrush-shop.cz / Maskování |
| HTmodel.sk / Fólia na maskovanie |
Ďalším maskovacím materiálom sú rôzne krepové pásky a maskovací papier určený hlavne pre lakýrnikov...tiež sú veľmi obľúbené a prospešné obrysové pásky.
Pomocou týchto tenkých obrysových pások Scotch a iných dokážete pracovať naozaj detailne:
| 3mslovensko.sk / Maskovacie a papierové pásky |
| Streetkolor.sk / Maskovacie pásky |
| Streetcolor.sk / Maskovací papier |
| Airbrush-shop.cz / Maskování-papierové pásky a papier |
Ďalším maskovacím materálom je tekutá maska, určená na ochranu a pokrytie drobných detailov obrazu, ako sú napr.oči, zuby, kvapky, efekty a podobne.Tekutina sa aplikuje tenkým štetcom a po zaschnutí má gumovitú konzistenciu, ktorá sa v pohode dá zlúpnuť prstom z podkladu. Nanáša sa na všetky detailné miesta, kde nie je žiadúce prestriekanie farbou. Inými slovami chráni, aby sa nezafarbili a ostali biele. Manipulácia s tekutou maskou si vyžaduje prax a talent, a musíme ju štetcom nanášať veľmi presne, opatrne a trpezlivo,čo je niekedy aj obtiažne...ale dajú sa ňou docieliť zaujímavé detaily, alebo rôzne abstrakné efekty, textúra a pod. Aj tu platí:„Fantázii sa medze nekladú”.
| Naradionline.cz / Produkty značky OLFA |
| Artexport.sk / skalpely OLFA a iné pomôcky |
| Airbrush-shop.cz / Skalpely OLFA a iné pomôcky |
| Airbrushcentrum.cz / Skalpely OLFA |
| Skalpel OLFA s jednou čepeľou a s náhradnými čepeľami: |
![]() |
| Skalpel OLFA s dvojitou čepeľou a dvojitým vyrezávaním: |
![]() |
| Skalpel OLFA na rezanie oblúkov: |
![]() |
| Katalóg výrobkov japonskej firmy OLFA: |
|
|
|
|
Skalpely ako vidíme na predchádzajúcich obrázkoch, sa rozdeľujú podľa funkcie a tvaru na: klasické: na rezanie rovných liniek a detailov (k tomu je ešte dobré mať kovové pravítko), ďalej na okrúhle na rezanie do oblúku a špeciálne skalpely na rezanie dvojitých liniek s dvojitou čepeľou podľa rozmeru. Na vyrezávanie šablón skalpelom nám slúžia podložky na vyrezávanie, ktoré majú špeciálny povrch proti prerezaniu a môžu sa opakovane používať:
| AirbrushShop.sk / Rezacia podložka formát A2 |
| AirbrushShop.sk / Rezacia podložka formát A3 |
| AirbrushShop.sk / Rezacia podložka formát A4 |
Materiál, z ktorého sú šablóny vyrobené, zvyčajne tvorí pevná a hrubšia fólia stabilne udržujúca Je vyrobená buď z pevnej umelej hmoty, alebo Vinyl, či Mylar fólie. Alebo sa použije tvrdší kartón, no ten vydrží len niekoľko opakovaných použití.
Spomínané druhy šablón, ktoré si môžeme zakúpiť alebo sami vyrobiť sú použiteľné väčšinou len na rovný podkladový materiál.
Avšak na predmety oblých tvarov ako sú napr. prilby sa nedajú aplikovať.Tu je nutné pracovať s páskami a papierom na maskovanie, prípadne fóliou a vyrezávať motív priamo na podklade. Na textil sa používa materiál Pellon. Sú ešte známe špeciálne fólie na plotrovanie, tzv.prenášacie pásky a tu doporučujem si dať zhotoviť šablónku v reklamnej agentúre pria-mo od grafika, ktorý má k dispozícii ploter (zariadenie spolupracujúce s grafickým programom na PC, pričom priamo vyre-záva motív do fólie razením).
| AirbrushShop.sk / Pellon |
| Airbrush-potreby.cz / Pellon |
Môžete ploter aj vlastniť, ale je to pomerne náročná finačná záležitosť. Pokiaľ by ste však plánovali založiť si airbrush štú-dio so všetkým čo k tomu patrí, bez plotra sa samozrejme na profesionálnej úrovni nezaobídete. Ale je to skôr výnimka veľkých, alebo vyslovene profi štúdií. Malé štúdiá sa zaobídu s vlastnou ručnou výrobou šablón, tak ako som spomenula. Pre odvážnych a zároveň aj solventných:-) mám tu však aj link aj na predaj plotrov: Forart.cz / Řezací plotry
Na vyrezávanie a prípravu šablón písmen, nápisov, ornamentov je ploter skutočne perfektná vec.Ide o presné tvary a to predurčuje profesionalitu Vašej práce. Ak ploter z určitých dôvodov hneď nemôžete vlastniť, zostáva skúsiť osloviť reklam-ku,tam by Vám šablónky za istý poplatok vyhotovili na počkanie. A hlavne to ušetrí prácu aj čas strávený nad tvorbou vlastnej dokonalej šablóny.
| Temu/ Sada šablón pre Architektonické kreslenie |
| Markery.sk / šablóny a pravítka |
| Naplne do tlaciarni.sk / Šablóna rôzne tvary |
| Sevt.sk / Pravítka a šablóny |
| Airbrush-shop.cz / Stojany a veci na údržbu |
| Streetkolor.sk / Stojany a iné pomôcky |
| AirbrushShop.sk / Stojany na airbrush pištole |
Po práci, alebo počas práce v krátkych pauzách, svoju airbrush pištolku odkladáme nabok do stojanu, ktorý je namonto-vaný na okraj pracovného stola, prípadne závesný upevnený na stene. Obyčajne je robený pre dve a viac pištolí, prípad-ne existuje malý násuvný stojanček priamo zabudovaný na povrchu kufríkového kompresora. Zvyčajne ho môžeme kúpiť v každom dobrom airbrush online shope.
Ochrannou pomôckou, ktorá má chrániť naše zdravie a to hlavne pri dlhotrvajúcej práci s retušou, je ochranný filter jedno-duchý, alebo dvojitý, tzv. maska na tvár, alebo aspoň respirátor.
Obyčajne nepostačia bežné ochranné rúška na nos a ústa, je lepšie vlastniť masku s uhlíkovým filtrom na zachytávanie aerosolových častíc farby v dobrom záujme chrániť naše zdravie a imunitu dýchacích ciest. Zvlášť to platí pri práci s lak-mi na syntetickej báze. K tomu je vhodné zabezpečiť vhodné odsávanie,či aspoň dobre vetrateľnú miestnosť. Masku však treba používať aj pri farbách ekologických, nakoľko jemný prach pri rozstrekovaní takisto vdychujeme.
Podklad na Airbrush maľbu obrazov
Pokiaľ sa jedná o obraz, podkladom býva obyčajne špeciálny kartón s hladkým povrchom a tiež špeciálny airbrush pa-pier napustený ochrannou a odolnou vrstvou voči poškodeniu gumovaním a maskovacím materiálom. Je to zvyčajne tenký, ale pevný kartón, ktorý vydrží aj určitú vlhkosť nasiaknutej farby a nezvlní sa tak ako bežný papierový výkres. Zbytočne nesaje veľké množstvo farby, zvýrazňuje jej sýtosť. Tým, že povrch airbrush papieru je úplne hladký, výsledkom je pekný airbrush s jemným leskom. Je k dispozícii mne dobre známy technický blok Fabriano, s hladkým povrchom, ta-lianskej výroby, veľmi osvedčený pre túto techniku.Vlastnosťami a povrchom pripomína hladký biely matný vizitkový papier. Moje obrazy Celtic skull a iné boli vytvorené práve na podklade Fabriano. Sympatické je, že ho dostanete kúpiť aj v rozmere 50 x 70 cm, čo je už väčší formát, ideálny na obrazy.
Farby
Farby na airbrush sú predmetom mnohých diskusií.
Sú zástanci farieb a lakov na kov, iní používajú farby na textil, či sklo a keramiku. V cukrárstve sa airbrushom nanášajú potravinárske farby, zdobia sa nimi torty a zákusky. Makeup, permantné tetovanie a bodypaing využívajú airbrush farby na telo. Modelári majú tiež špeciálne farby na modely lietadiel, autíčok, sošiek, alebo armádnych objektov. Pre obrazy na plátno a papier máme k dispozícii rôzne značky akrylových airbrush farieb s upraveným jemným pigmentom, vhodným na maľbu ultratenkých liniek a detailov, napr. veľmi dobre známa značka Schmincke Aero Color Professional:
Táto značka farieb sa výborne hodí aj pod lak a predovšetkým na papier, kde vynikne sýtosť týchto farebných odtieňov a dokonca Schmincke Aero Color Professional farby majú vzájomnú zmiešateľnosť aj s tušmi Ecoline (vlastná skúsenosť), alebo aj s akrylovým tušom Aero Schmincke Akademie, čím je možné vytvoriť množstvo ďalších, hlavne pastelových odtieňov. Značka Lukas Illu Color však s týmto druhom tušov nie je vôbec zmiešateľná. Taktiež farby Createx. Na to veľký pozor, nie každá airbrush farba sa dá miešať s inou značkou airbrush farby!...Pozrime sa teda podrobnejšie na rôzne druhy ďalších airbrush farieb:
Sú tiež experimentátori, snažiaci sa o lacnejšie alternatívy farieb a tu je vhodné spomenúť predovšetkým tuše (po angl. Ink).Tuše sú riedke, sýtej farby, skôr zasychajú, napr. na ihle pištolky, no ak tento drobný detail nevadí, dá sa s nimi cel-kom dobre pracovať. Používajú sa len na papier. Treba však pripomenúť, že farebné tuše, okrem čiernej a krycej bielej, sú transparentné.To znamená: priehľadné-priesvitné. Nemajú veľkú kryciu schopnosť, iba opakovaným vrstvením nanášania farby. Sú vhodné na jemné doladenie pastelovými odtieňmi a na lazúrové prechodové (gradient) efekty.
Vrstva farby, alebo kresby pod maľbou tušom presvitá a takisto vystupuje vo farebnom tóne na povrch. Prelínanie farieb sa využíva pri rôznych farebných prechodoch - lazúrach, v rôznych odtieňoch a v doplnkovej maľbe. Prechody sú mysle-né z farby do farby, tvoria akýsi dúhovitý efekt. Nie je tam žiadúce vrstvy prekryť, ale vzájomne doplniť, čiže sa navzájom prelínajú. Môže tak vzniknúť nový odtieň farby, napr. ak striekame transprarentnú (priesvitnú) žltú farbu na biely podklad a na ňu ešte vrstvu transparentnej modrej farby, vznikne prekrytím dvoch vrstiev: zelený odtieň farby. Samozrejme, mô-žeme tak experimentovať s viacerými farbami.
Tuše bežne dostupné v obchodoch a hypermarketoch zastupuje hlavne cenovo dostupná značka Koh-I-Noor. Sú riediteľ-né čistým liehom a to podľa potreby. Osobitnú skupinu tušov však tvorí holandská značka Ecoline:
Táto značka sa riedi destilovanou vodou. Zvyčajne postačí pár kvapiek, niekedy ani netreba riediť. Krycia biela vyžaduje dobre premiešať, nakoľko je hustá, aj viac nariediť. Ale jej pigment je rozhodne viac vhodný a jemnejší než u akrylových airbrush farieb, ktoré často upchávajú trysku s veľmi malým priemerom. Navyše má ozajstný snehobiely odieň. Veľmi do-bre sa pracuje s bielou airbrush farbou značky Pro-color, farba neupcháva trysku pištolky a jej pigment nie je problematický, ako u poniektorých iných airbrush farieb a to z dôvodu, že biela je vždy hustejšia farba než ostatné odtiene farieb. Pro-color sú naozaj jemnejšie farby a veľmi dobre sa s nimi maľuje. Nie sú teraz dostupné na slovenských a českých stránkach v celej škále farieb, ale v Nemecku a niektorých iných štátoch ich máme k dispozícii. Pro-Color od ne-meckej firmy H&S (mám s ňou veľmi dobré skúsenosti):
| Aerografoshop.it / Hansa Pro Color - celá škála farieb |
| Airbrush-city.de / Hansa Pro Color |
Poznáme aj ďalšie značky airbrush akrylových farieb, napr. vynikajúca spomínaná airbrush farba, COM-ART od Iwaty -Medea a iné. Hlavným rysom a kritériom pri výbere farby musí byť jednoznačne: jemný pigment. Niektoré linky na nákup farieb Vám pridám aj sem:
Celkom dobré na maľbu obrazov sú aj CREATEX Illustration Colors, majú o niečo jemnejší a vhodnejší pigment na ilus-trácie,obrazy ako klasické CREATEX farby. Ich výhodou je však, že sa dajú použiť na takmer akýkoľvek podklad. Nielen na papier, ale aj na kov, plast, drevo, kožu, textil a iné materiály. Riedia sa riedidlom od výrobcu.
..................................................................................................................................................................................................
Mnoho farieb rôznych značiek na rôzne využitie v oblasti Airbrush techniky nájdete aj v sekcii : ODKAZY
Sú tu odkazy na nákup airbrush tovaru vo všetkom svojom sortimente.
Stačí sa preklikať všetkými tými linkami a nájsť si to čo práve potrebujete.
..................................................................................................................................................................................................
Marabu Textil je univerzálna farba na vodnej báze pre maľovanie a potlač látok, určená pre svetlé textílie. Na tmavú bavlnu, jutu, ľan, viskózu, syntetiku a zmesi je určená farba Marabu Textil Plus. Farby sú vhodné pre školu, kutilstvo, voľný čas a umelecké remeslá. Farebne upravené textílie je možné prať v práčke pri teplote do 40°C. Farba sa ľahko rozotiera, je na dotyk veľmi mäkká a pri maľovaní sa nerozpíja do nepomaľovanej časti látky. Preto sa výborne hodí pre všetky techniky potlače látok, pre maľovanie pomocou šablón aj pre nanášanie fixírkou alebo airbrushom. Farby sú svetlostále, sú navzájom miešateľné a dajú sa riediť vodou. Na svetlých textíliách veľmi dobre kryjú. Farby sú vhodné pre všetky bavlnené, zmesové aj syntetické textílie bez apretúry, nie však pre hrubé úplety (napr. svetre). Farby sa fixujú žehličkou alebo v rúre. Farba sa dá veľmi dobre kombinovať s kontúrami na textil (FUN LINER). Štetce a iné pracovné nástroje ihneď po použití Fixky na textil, na zvýraznenie kontúr, fixujú sa zažehlením.

Farby na sklo vhodné na Airbrush
Marabu Decorglass...Transparentná farba na sklo na vodnej báze. Vhodná pre školy, kutilstvo a voľný čas. Ideálna pre maľovanie na sklo, akrylátové dosky, plastové a kovové fólie, zrkadlá a iných materiálov, ako keramika, vytvrdzovacia modelovacia hmota, papier a kartón. Farby sa výborne hodia aj na lazúrovanie dreva. Štruktúra dreva pritom zostáva nádherne zachovaná.Intenzívne svietivé farebné odtiene majú vysokú svetlostálosť, dobre sa roztekajú, dajú sa navzájom miešať. Bezfarebná dekoračná farba sa používa na zjasňovanie transparentnej i maliarskej farby. Pri nanášaní a behom schnutia (po 30-40minútach zasychá natoľko, že na nej nepriľne prach) má farba mliečny vzhľad. Po zaschnutí je bezfarebná a transparentná, iba biela a čierna farba kryje povrch materiálu. Farba dobre drží, odoláva oteru a poveternostným vplyvom, nie je však vhodná do automatických umývačiek riadu. Na dosiahnutie zvlásť dobrého roztekania farby doporučujeme nenanášať silnú vrstvu. Štetec ihneď po použití je nutné umyť vodou. Farba je vhodná pre Airbrush. 15 ml nádobka.
Farba sa nevypaľuje, nie je vhodná na umývanie.

MARABU GlasArt....Dekoračné farby na sklo.
Vysoko lesklá, transparentná, organická farba na sklo určená pre umelecké remeslá, kutilstvo a voľný čas. Ideálne pre maľbu na sklo, zrkadlá, keramiku, porcelán, akrylát, kovové a plastové fólie (bez zmäkčovadla). Výborne sa hodí aj pre lazúrovanie dreva. Štruktúra dreva pritom zostáva nádherne zachovaná. Intenzívne svietivé farebné odtiene sa veľmi dobre roztekajú, nemenia sa pod účinkom svetla a dajú sa navzájom miešať. Bezfarebná dekoračná farba GlasArt sa používa pre zjasňovanie farebných odtieňov. Farba po asi 1 hod. zasychá natoľko, že na nej nepriľne prach. Čierna a biela farba po zaschnutí kryje povrch materiálu, pokiaľ je pred použitím dôkladne premiešaná. Po zaschnutí farba dobre drží, odoláva oteru a poveternostným vplyvom, nie je však vhodná do automatických umývačiek riadu. Farba možno vypáliť pri 150°C. Horľavá. Farba je vhodná pre Airbrush. Štetec ihneď po použití očistiť čističom Marabu, riedidlom alebo technickým benzínom.

Čistenie Airbrush pištoliek
Doplnkové pomôcky techniky Airbrush....a Ateliér
Najdôležitejším faktorom pre kvalitnú maľbu, či už ilustráciu alebo tvorbu na iné materiály, než je airbrush kartón, je miestnosť kde tvoríme, kde trávime kreatívne čas, akési svoje miesto na Zemi, ktoré je tak dôležité pre dušu airbrushistu je: Ateliér.
V predošlých článkoch som sa priamo venovala pomôckam určeným pri samotnej tvorbe airbrush technikou. No sú aj iné doplňujúce pomôcky, hlavne ak autor diela svoju prácu kombinuje s ďalšími výtvarnými technikami, akými sú napr. doplnková maľba temperou, akvarelom, akrylom, fixom, zvýraznenie kontúr kresbou, perokresbou, vytváranie efektov prskaním a kvapkaním farby, vejárovitým štetcom, vyškrabovanie rydlom do podkladovej vrstvy farby, tvorbu odleskov gumovaním a iné.
Veľkí majstri airbrushu totiž často svoje airbrush maľby vylepšujú týmito technikami a tým dosahujú ešte realistickejší a prepracovanejší motív diela, vysoko profesionálny a vysoko kreatívny.
Na dotváranie týchto spomínaných efektov potrebujeme kvalitné štetce, tenký štetec na tvorbu tenkých liniek syntetických i prírodných vlákien podľa potreby, ploché i vejárovité štetce na tvorbu efektov do pozadia. Štetce je dôležité pravidelne ošetrovať, po práci vyčistiť a skladovať v nádobke otočené vlasom hore, aby sa zbytočne nedeformoval ich tvar. Hajime Sorayama - ilustrátor, dokonca okrem iného používa aj štetce určené na kaligrafiu - na maľbu čínskych a japonskýcjh znakov.
Ďalej sú mnohokrát potrebné nožnice, mäkká guma, tvrdá guma, elektrická a ceruzková guma, alebo zrezaná guma na tenké pásiky, ktorými gumujeme len tú danú plochu, ktorú chceme zosvetliť,či opraviť. Tu by som chcela vyzdvihnúť najmä elektrickú gumu, ktorá je skvelým pomocníkom a výborne zosvetľuje aj plochy do už namaľovaného tmavého podkladu. Podľa druhu použitia máme k dispozícii tenké a hrubé hroty elektrickej gumy, ktoré sa dajú navzájom vymieňať a postupne aj dokupovať, keď sa minú a potrebujeme mať náhradné. Názov elektrická guma, má len orientačný význam, v skutočnosti funguje na dve batérie, prípadne už aj na dobíjateľný USB kábel.
Niekedy je potrebné aj kružítko, spomínané pravítka a krivítka, môže byť aj pauzovací papier na uľahčenie prenesenia motívu z predlohy na kartón - samozrejme aj projektor na zväčšenie motívu napr. na veľké plátno, alebo stenu ...tiež grafický program v PC. Skúsený airbrushista vie pracovať bez zväčšenej predlohy, má to takpovediac v oku. Ale pre väčšinu airbrushistov vie byť grafický program veľmi nápomocný, vie predlohu motívu presne zväčšiť a aj vytlačiť za pomoci tlačiarne. Prípadne sa dá predloha v počítači ešte dotvoriť, dať napríklad do čiernobielej alebo monochromatickej verzie, či kombinovať s inou predlohou. Pre lepšiu predstavu maliara, je to ideálne riešenie. Sú detaily, pri ktorých prenesenie motívu výrazne uľahčí prácu a v mnohom pomôže zachovať perspektívu daného objektu, presné línie aj celkovú hodnovernosť. Nuž a pri šablónovaných veciach to inak ani nejde. Presnosť je veľmi dôležitá.
Vykreslenie kontúr a tenkých liniek, ktoré nedokáže urobiť pištoľka, najmä ak má trysku s väčším priemerom než je určený na detailné práce, doplňujeme airbrush maľbu kvalitnými pastelkami, napr. z rady Faber Castell, či akvarelovými p s mäkkou tuhou. Akvarelové pastelky navyše majú dobrú kryciu schopnosť aj na tmavom podklade airbrush motívu, plus ponúkajú ďalšie efekty v spojitosti s vodou, v takom prípade sa rozpíjajú a tvoria zaujímavé doplnkové kreácie. Na vykreslenie kontúr je vhodné aj grafické pero,alebo fixy tzv. Art linery s tenkým hrotom . Využiť sa dá čokoľvek, hlavne nech to zachováva pôvodný ráz airbrushu, výrazne neprekrýva, len vhodne a jemne doplní maľbu.





Po dokončení a vypracovaní vašej maľby je dobré, alebo lepšie povedané, odporúča sa airbrush maľbu fixovať. Robí sa to špeciálnym prípravkom na fixáciu, alebo jednoducho, dostupnejšie a hlavne lacnejšie - lakom na vlasy (osvedčená značka LYBAR, klasický lak). Vrstva fixácie nám obraz chráni pred poškodením a mierne aj vylepší sýtosť farieb, či lesk.To sa využíva k zafixovaniu airbrushu na papier aj plátno...Samozrejme nefixujeme takto airbrush na textil, kov, a iné materiály. Tam sa už využívajú prípravky priamo na to určené...
Tiež by som chcela ešte podotknúť, že určité odbory Airbrush techniky podľa druhu práce vyžadujú aj k tomu príslušné farby. Napr. airbrush na telo - Bodypainting, Make-up, zdobení cukrárenských výrobkov, či pri maľbe na kov, v modelárstve a pod., vyžadujú špeciálne airbrush farby presne na to určené. Nerozpísala som sa o nich v tomto článku, ale na iných weboch, či online shopoch môžete nájsť dostatok informácií v tomto smere.
Farby k jednotlivým technikám a taktiež iné airbrush komponenty nájdete priamo na týchto zaujímavých stránkach v sekcii - ODKAZY
Prajem Vám príjemnú tvorbu, veľa inšpirácie a všetko dobré. Majte sa krásne.
Autorka : Slávka Kerďová - © Airbrush Slavka





